Castrol Motocyklowe Oleje Zestaw

Klasyfikacja olejów motocyklowych

By UGy8nyG7JJ, 26 czerwca, 2015

Olej silnikowy w motocyklach zarówno tych dwu jak i czterosuwowych pełni dużo trudniejszą i zdecydowanie bardziej skomplikowaną rolę niż w przypadku odpowiedników samochodowych. Ze względu na specyficzną konstrukcję silnika, musi łączyć w sobie dwie zupełnie sprzeczne cechy: zapewniać odpowiednią lepkość w ekstremalnych temperaturach, a także nadmiernie nie gęstnieć podczas mrozów. Jego zadanie polega przeważnie nie tylko na odpowiednim smarowaniu samej jednostki napędowej, ale także całego układu przeniesienia napędu. Ze względu na dużo wyższe prędkości obrotowe i brak chłodnicy, olej motocyklowy odpowiedzialny jest także za chłodzenie całego silnika, sprzęgła oraz skrzyni biegów, co naraża go na działanie niezwykle wysokich temperatur.

Z punktu widzenia budowy silnika, oleje motocyklowe możemy podzielić na dwie kategorie:

  • Oleje do motocykli z silnikami czterosuwowymi.
  • Oleje do motocykli z silnikami dwusuwowymi (w tym skutery).

Oleje te różnią się od siebie nie tylko budową, ale także normami i funkcjami, które spełniają w codziennej eksploatacji motocykla i skutera.

Oleje do motocykli czterosuwowych oraz dwusuwowych

Funkcje oleju do czterosuwów

Oleje, które stosowane są w motocyklach z silnikami czterosuwowymi spełniają siedem podstawowych funkcji:

  • Chłodzą poruszające się części
  • Uszczelniają elementy ruchome
  • Utrzymują silnik w czystości
  • Zapobiegają wewnętrznej korozji
  • Zabezpieczają skrzynię biegów przed zużyciem
  • Chłodzą i zabezpieczają przed zużyciem mokre sprzęgło
  • Nie mogą powodować poślizgów mokrego sprzęgła

Ponieważ większość nowoczesnych motocykli czterosuwowych posiada silnik zintegrowany z układem przeniesienia napędu, olej musi być sformułowany w taki sposób aby mimo nietypowej budowy jednostki bez problemu spełniał wszystkie narzucone mu funkcje.

Funkcje oleju do dwusuwów

Oleje oraz mieszanki paliwowo-olejowe stosowane w silnikach dwusuwowych, ze względu na inną konstrukcje silnika posiadają inne funkcje niż oleje w silnikach czterosuwowych:

  • Utrzymują silnik w czystości
  • Chłodzą silnik od wewnątrz
  • Uszczelniają
  • Chronią przed zużyciem
  • Zapobiegają tworzeniu się osadów w komorze spalania
  • Spala się bez nadmiernego dymienia
  • Utrzymuje w czystości układ wydechowy

Ponieważ oleje do dwusuwów można stosować także jako mieszanki paliwowo-olejowe, niezwykle istotna jest prawidłowa formulacja tego typu olejów. Zastosowanie odpowiedniego pakietu dodatków na etapie produkcji pozwoli na bezpieczne stosowanie mieszanki i spełnienie wszystkich siedmiu funkcji.

Skład Olejów do motocykli czterosuwowych i dwusuwowych

Podobnie jak w przypadku olejów samochodowych podstawowym składnikiem olejów motocyklowych są tzw. bazy olejowe oraz dodatki uszlachetniające. Bazy olejowe, które stosowane są do produkcji olejów silnikowych otrzymywane są w procesach:

  • Destylacji ropy naftowej – w przypadku olejów mineralnych.
  • W procesie syntezy węglowodorów – w przypadku olejów syntetycznych.

Bazy półsyntetyczne otrzymywane są poprzez wymieszanie w odpowiednich proporcjach baz syntetycznych i mineralnych.

W celu uzyskania odpowiednich właściwości baz olejowych, stosuje się liczne dodatki uszlachetniające m. in. na bazie fosforu, cynku i siarki, które mają za zadanie zapewnić odpowiednie parametry ochronne dla wnętrza silnika oraz w pewnym stopniu zrekompensować lepkość zbyt małą do prawidłowego smarowania kół zębatych.

W przypadku silników dwusuwowych pakiety dodatków uszlachetniających tworzą mieszankę, która będzie całkowicie mieszalna z paliwem i jednocześnie zabezpieczy silnik przed zużyciem, nadmiernym dymieniem oraz osadzaniem się sadzy w komorze spalania. Pamiętajmy, że olej motocyklowy wypełnia znacznie bardziej zróżnicowane funkcje niż olej samochodowy, dlatego też dobór odpowiednich „ulepszaczy” na etapie produkcji jest tu tak istotny.

Klasy jakościowe API, JASO dla olejów motocyklowych

Oleje motocyklowe tak jak oleje samochodowe klasyfikowane są według ściśle określonych norm jakościowych. Najczęściej stosowanymi kryteriami są API oraz JASO. Klasy API są normami ustalonymi przez Amerykański Instytut Naftowy przede wszystkim dla samochodów osobowych. W przypadku olejów motocyklowych są one zbyt ogólne, dlatego też przy poszukiwaniu odpowiedniego dla siebie oleju najlepiej kierować się certyfikatami JASO. JASO, czyli Japanese Automotive Standards Organization to normy stworzone specjalnie dla cztero i dwusuwowych silników motocyklowych. Dokładnie określają jakie cechy posiada i do jakich silników przeznaczony jest dany olej. Klasy jakościowe olejów dla silników dwusuwowych i czterosuwowych są różne ze względu na ich odmienną konstrukcje i przedstawiają się w następujący sposób:

Klasy jakościowe dla olejów do czterosuwów

  • API SL – Oleje do silników czterosuwowych o konstrukcji z lat 2004 lub starszych.
  • API SM – Oleje do silników czterosuwowych, które spełniają najwyższe wymagania, przeznaczone do konstrukcji obecnie produkowanych.
  • JASO MA-1 – Oleje do silników czterosuwowych, w których jedna kąpiel olejowa obejmuje silnik, mokre sprzęgło oraz skrzynie biegów.
  • JASO MA-2 – Najwyższej jakości oleje do silników czterosuwowych, które wykorzystywane są w najbardziej obciążonych silnikach. Dedykowane do konstrukcji, w których jedna kąpiel olejowa obejmuje silnik wraz z całym układem napędowym.
  • JASO MB – Olej do silników czterosuwowych, w których sprzęgło znajduje się w innej kąpieli olejowej niż silnik i skrzynia biegów (Jednostki bez mokrego sprzęgła).

Klasy jakościowe dla olejów do dwusuwów

  • API TA – Oleje do dwusuwów starszej konstrukcji
  • API TB – Oleje do dwusuwów średnioobciążonych współczesnej konstrukcji
  • API TC – Oleje do współczesnych silników dwusuwowych narażonych na największe obciążenia
  • JASO FA – Oleje do silników dwusuwowych starszej konstrukcji
  • JASO FB – Oleje do średnioobciążaonych silników dwusuwowych współczesnej konstrukcji
  • JASO FC – Oleje do mocno obciążonych silników dwusuwowych współczesnej konstrukcji
  • JASO FD – Oleje do dwusuwów bazujące na JASO FC, o podwyższonej zawartości detergentów.

To było na tyle w kwestii olejów do silników motocyklowych. A już niebawem zaczniemy opisywać konkretne marki i produkty olejów silnikowych i motocyklowych firmy Castrol. Śledźcie nas na bieżąco!

Ocena naszych czytelników
[Suma: 32 Średnia: 2.9]

What do you think?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *