Olej silnikowy jest niezwykle zaawansowaną płynną technologią, która jest efektem wielu godzin pracy inżynierów. Dopracowanie technik formulacji i zastosowanie najnowszej generacji środków wzmacniających i uszlachetniających, pozwoliło skutecznie wydłużyć przebiegi między przeglądowe oraz zapewnić najlepszą ochronę silnika zarówno podczas wysokich letnich, jak i niskich zimowych temperatur. W dużej mierze jest to zasługa odpowiedniego składu chemicznego całej mieszanki.
Olej silnikowy w samochodach osobowych ma za zadanie spełnienie pięciu podstawowych funkcji:
Aby właściwie spełniał wszystkie wymienione wyżej funkcje, musi zostać wcześniej w odpowiedni sposób sformułowany.
Podstawowym składnikiem typowego oleju silnikowego jest mieszanina oleju bazowego oraz dodatków. Baza ta jest różna dla każdego typu oleju. Dla olejów syntetycznych baza otrzymywana jest w procesie syntezy węglowodorów, natomiast w przypadku olejów mineralnych – z destylacji ropy naftowej. Aby polepszyć ich właściwości w taki sposób by skutecznie chroniły silnik i spełniały normy producentów aut, koniecznym jest zastosowanie tzw. dodatków uszlachetniających, które nadadzą im cech odpowiednich dla olejów samochodowych. Typowymi dodatkami poprawiającymi właściwości oleju są:
Obecnie obowiązujący na świecie podział olejów bazowych został wprowadzony przez Amerykański Instytut Nafty (American Petroleum Institute – API). Wyróżnił on 5 grup z których produkowane są oleje:
Oleje składające się z baz grupy I oraz II z ewentualnymi, niewielkimi dodatkami innych nazywamy olejami mineralnymi.
Olejami syntetycznymi nazywamy oleje złożone z baz grupy III, IV i V. Istnieją jednak kraje, w których dopuszcza się w mieszance maksymalnie do 20% baz grupy III. W wypadku gdy ilość ta zostanie przekroczona, wymaga się aby produkt nazwany był olejem w technologii syntetycznej. Produkty zawierające jedynie bazy grupy IV i V, są dostępne tylko dla celów specjalnych.
Oleje Półsyntetyczne to oleje składające się z baz grupy I i II, które zawierają dodatki baz grup wyższych w ściśle określonych ilościach. Aby olej został zaliczony do półsyntetycznych, musi zawierać (w zależności od norm danego kraju) od 25 do 30% baz grup wyższych.
Najważniejszymi parametrami którymi odznaczają się wszystkie oleje samochodowe są:
Każdy z powyższych parametrów jest w pewien sposób usystematyzowany i określany odpowiednimi normami jakościowymi i lepkościowymi.
Na tym właśnie zatrzymamy się. Kolejna porcja wiedzy – bardziej zaawansowanej w kolejnym poście. Jeśli macie uwagi – zostawcie komentarze i nie zapomnijcie ocenić nasz artykuł!
What do you think?